Sunday, January 11, 2009

JoGjaKaRta iNDoNeSia iN mY memORieS (Day 1)



Pg 2 sebelum bertolak, ak b'cyp2 spt biase. Mcm biase, ak bgn pagi2 lgi. Walaupun msh mengantuk, aku t'pkse bgn pagi jgk pasal ade skt lgi brg yg blm ak masukkan dlm bag. Hr 2 ak pakai bj krg phg warna bru berkasut warna hitam. Klu ikutkan mmg la ak pnt lagi pasal hri sblm 2 aku ke gombak. Temankan Aini dan Ella pnjm bj kurung dgn kwn dieorg. Ak xtau sbbpe dieorg sbuk2 nk pnjm bj krg. Klu iktkn aku pon bwk 1psg jgk bj krg. Tp biarlah dieorg, mgkn dieorg nie jns dgr ckp ckt. xmcm aku ni, degil. hehe. sbnnrnye, ak bknlh degil, tp dh mmg ak bwk bj krg spsg je. Nk bt cmne kan???? So, ak ikt jelah dieorag ke rmh kwn mrk psl ak b'cdg nk bli kst sbb nnt kne pki formal. hm...lps temankan dieorg, brulah kmi ke Sogo. Dhlah smpi ke Sogo 2 dh nk dkt waktu asar. so, ak cpt2 plh kst. Aini ngn Ela de kt bhg pakaian. Ktenye nk cri bju. Lps sdh bli kasut, ak ke bhg ats cri deorg. Dieorg tgk sbk lgi cari bju. so, dlm tggu2 dieorg 2 ak pon survey2 lah 1x. Mlm 2 plk kami adakan majlis solat hajat dan stimulasi solat jamak dan kasar utk mmdhkan kami spnjg di Jogjakarta nnt. Tp kami smpi dh agk lwt dan majlis 2 pon dh mula. xkshla psl kami pon cme x smpt solat maghrib berjemaah je. Lps habis majlis 2 ak blk ke bilik dan mengemas brg utk dibwa ke Jogjakarta, Dan 1 beg lagi ak ltkkan pakaian yg nk ditinggalkan d UKM. Hm...sbb 2 la ak pnt n mgntk lgi 2.



Dah cyap sume, aku ke bwh. Beg pakaian ak bwk 1x utk diletakkan di foyer kolej sementara tunggu bdk2 laki yg bwk krte utk bwa beg pakaian kami ke fak. Hm...bkn main lame lgu kami tggu dieorg, so, smntre tggu dieorg, kami sempatlah bergambar, huhu. Tp, sbnrnye x by pon ak b'gmbr. Ak pon smpt lgi tlg Ella carikan kunci dia yg mgkn t'cicir. Bknnye ape, klu x kunci beg nnt, tkt jgk ade p'kre brk yg akn b'laku. Dibuatnye org jht letakkan dadah dlm beg, susah nnt. Xpsl2 dicop sbg pengedar dadah. Huhu. Xsggp....



Tggu punye tggu akhirnye bdk2 laki 2 pon sampi. Sume beg2 yg b'longgok kt tpi tangga diangkat dan diletakkan ke dlm kereta. Last2 ade 3 buah beg yg x muat nk dmskkn ke dlm krte. So, T'pakselah aku bwk sndri beg aku ke fak. Nasib baiklah beg aku beg beroda. klu x pnt jgklah ak nk mengangkut beg ak yg berat 2. Hm...smpi2 kt fak aje, ak daftar. Konon2nye lah. Skdr bt syarat sbnrnye. So, ak dpt la beg yg kt dalamnye ade buku n pen serta keychain 1. Beg yg nk ditinggalkan ak bwa ke tgkt ats utk diletakkan dlm bilik PMF.



lepas 2 aku kebawah. Blazer yg tlh dpilih sblm nie ak ambil. Dalam kami duduk2 sambil uruskan kerja2, bas pon tiba. Kami segera menuju ke bas. Aku berasa sedikit hampa kerana pengarah projek kami, Dilla kata mhu adakan sesi bergambar dgn timbalan dekan dan p'syarah2. Aku bknnye ape, ye lah...bj krg yg ak bwa cme 1psg. Kt sane nnt byk lgi acara formal yg mmrlukan aku mmkai pakaian formal. tp, ak t'pakse pasrah.


Dalam bas, sprti biase aku ddk di sebelah roomateku. P'jalanan ke LCCT mengambil masa lbh krg 1jam jgkla. Kami sampai agak awal disana. Hm...ye lah pasal kmi b'tolak pon awal sbb tkt t'lepas Kapal terbang. Sampa je disana, kami m'cari tempat utk duduk. Beg2 pakaian yg dibawa kami letak di ats troli agr memudahkan kami mmbawa beg t'sbt. Sementara menunggu pihak travel agensi, sempat lagi kami makan nasi lemak yg dibeli siap2 di tgh2 org ramai. Dan....mcm biase kami semua b'gmbr sbg kenang-kenangan.




Setelah pihak travel agensi sampai, kami semua trs masuk ke balai berlepas. lepas 2 kami trs ke bhg timbang beg. Hm...nsb baik begku beratnya cume 9kg. Lg 6kg blh dimasukkan krn max 15kg yg dibenarkan. Setelah semua urusan menimbang beg selesai, kami segera ke tmpt imegresen. Setelah satu-satu nama ahli yg mengikuti prog nie, kami semua msk ke dlm. Semua psrta perlu diperiksa oleh pihak imegresen. Alhamdulillah, kami semu tdk mengalami sbrg masalah. Kami masuk ke dalam ruang berlepas. Lama jugaklah kami tunggu krn kapal terbang delay.



Akhirnya kapal terbang tiba. Kami semua terus menaiki kapal terbang. Aku duduk di sebelah Dilla. n Kak Zara (wakil agensi pelancongan). Aini, Ada n Ella ddk agk jauh dari aku. Hm...inilah pengalaman pertama aku di awan biru. Sebelum k/tbg berlepas, pramugari2 airasia mnrgkn bagaimana menggunakan alat2 keselamatan yg t'dapat di tmpt duduk msg2. Aku melihat dr jauh demostrasi yg dilakuakan oleh pramugari2 t'sbt yg kelihatan agar sama p'grakan mereka. Dlm k/trbg 2 ak agak diam krn ak krg rapat dgn Dilla dan dia byk berbual dgn agensi pelancongan 2. Hm...ak sndri krg pasti dgn prsaan ku mase 2. Nk kte teruja, xsgt dan nak kte yakut pon x. Nsb baiklah sepanjang penerbangan 2, cuaca agak baik. Cume sesekali berlaku gegaran kecil. Mungkin disebabkan pelanggaran dgn awan tebal. Hm..salah satu strategi airasia ialah x mmbnrkn penumpang mmbw mknn dan minuman dan mrka menjual mknn dan minuman mrk sndri. Hgnye mstilah mahal... Tp, ak ngn Dilla agk bertuah krn Kak zara belanje kami Milo.



Dlm mse lbh krg 2 jam...kami smpi di airport Jogja. Pendaratannya blh dikatekan agak baik dan selamat. Akhirya bumi Indonesia aku jejaki. Aku mrse sdkt teruja krne p'tama x mnjejakkan kaki ke negara org lain. Setelah turun dr kapal terbang, aku, kak mun, Kak Jojoie dan Dilla smpt mengambil gambar belatarbelakangkan k/trbg yg ada gmbr pemain bspk MU. Hm...smpi2 je kt l/trbg cam biase la prosedur dia dgn prosedur di lpgn trbg Malaysia iaitu kami t'kse diprkse olh pihak imegresen.




Smpi di luar kwsn lpgn trbg cam biaselah, kami b'possing lagi. huhu. Blh dikatekan acara 2 adlh wajib. hehehe. Lbh krg dlm 10-20mnt, bas plncgn yg akn mmbw kami spnjg di Jogja nie tiba. Kami segera dibawa ke hotel yg akn kami menginap nnt iaitu Hotel Ishiro Kencana. Dalam p'jalanan 2, pemandu pelancong dr Indonesia 2 mnrgkn serba sedikit mengenai bndar Jogja 2.


Stlh sampai, kami segera check in. Kami segera mengangkut beg2 kami ke bilik. Tp...yg specialnye beg ak dan Ada diangkat oleh pihak pengurusan hotel, b'bndg org lain. Masuk je dlm bilik, aku trs smyg krne waktu asar dh nk abis sdgkn kami blm solat zhr dan asr lagi. Bilil nie blh dikatekan agk selesa la. Kami dpt katil Queen size dan t'dapat tv di dalamnye. Hm...cme bau toilet n ubt lipas agk kuat.




Akhirnya dlm kul 7 iaitu pkl 8 di Malaysia kami kebawah, b'siap sedia utk dinner di Seven Bistro. Mmg 2 lah yg aku tgu2 pasal prt aku mmg dh lme b'keroncong. Suasana di Seven Bistro agak eksklusif. Dalam restoran 2 kini cme ade kami shj. Mungkin blh dikatakan agk lwt krn kedai2 di Jogja kebanyakannya tutup sekitar jam 9 malam. Hidangan pertama yg dihantar ialah sup. Aku mghrup sup 2 p'lhn-lahan. Tp x sngke rpenye budaya kt situ akn mghntr makanan yg lain slps makanan 2 habis. So, aku t'pakselah habiskan sup 2 agk cpt. Akhirnya hdgn2 strrsnye dihidangkan. Lauk2nya ialah Ikan msk manis, Ayam msk hitam, dan mee gorng. Xlpe jgk dessert dgn air teh. Rpe2nye org sane mkn mee gorg dgn nasi tp ak x bt pon. Aku juz rase sikit je mee grg slps slsi mkn nsi. MAklumlah, prt dh penuh.Hehe. Hm...air teh disane plk agk wangi baunya tp ak x bre ske sgt rse air teh 2. Aku lg ske teh Malaysia. Hm...dlm mse tgh mkn 2 smpt lgi la kami possing. Cam biase la kan. hehe. Sempat jgk kami ambil gmbr adegan suap-menyuap. Hahaha. Aini n Ella pon nk tru jgk. Hehe.


Slps mkn, kami smpt ke kdi di situ. Hm...hgnye mmg mrh. Ak smpt beli bedak Johnson Baby yg kecik. murah je. Jauh bezanya dgn di Malaysia. Stlh beli di kdi b'hmprn rstrn 2, akhrnye kami sgre ke tmpt bas utk balik ke hotel. P'jlnnye cme skjp je psl restoran 2 dkt je dgn hotel kami menginap. Akhirnya, msg2 ke bilik utk berehat stlh seharian penat.


~To Be CoNtiNUe~

















1 comment:

**...AiNiiSm...^_^ said...

wei....
pjg sangat lah...
dah boring aku bace...
baru perengan kedua...
hahahha....
pendek kn lah....
tension je...
mcm bace buku ilmiah lak...
kha kha.kha...
jgn marah ye ziroh....