Friday, August 22, 2014

Persiapan Perkahwinan : Lokasi Pencarian Barangan Persiapan Hantaran Perkahwinan

Assalamualaikum W.B.T

Hari ni Iera nak kongsikan beberapa lokasi yang telah menjadi pilihan Iera untuk mencari barangan persiapan hantaran. Sebelum tu kita tengok dulu contoh rupa hantaran yang telah Iera buat untuk majlis perkahwinan Iera dulu yer. Insyaallah....nanti Iera akan kongsikan semua hantaran yang telah Iera hasilkan. (Sebenarnya masih menunggu gambar daripada official photographer. Gambar semestinya lebih cantik kalau diambil dari OP nie kan)

Hantaran jam tangan yang dihasilkan oleh Iera.
Hantaran buah-buahan


Antaranya lokasi yang menjadi terjahan Iera untuk mencari barangan hantaran ialah:



1) Kaison Paradigm Mall

Pintu depan Kaison Paradigm Mall

Antara bunga-bunga yang dijual di Kaison

Untuk pemilihan bunga bagi tujuan menghias hantaran perkahwinan, Iera telah membeli beberapa jambak


bunga artificial di Kaison. Rupa bunga yang dibeli boleh dilihat pada contoh gambar hantaran di atas. Iera telah membeli bunga orange peach tu di Kaison pada harga RM14.90 sejambak dengan setiap jambak mempunyai 11 kuntum. Sangat suka bunga tu sebab ada banyak kelopak. Berbaloi dengan harga yang dibeli.

2) Yen Riben Sdn. Bhd.






Untuk pengetahuan, Yen Riben ni merupakan kedai barangan perkahwinan yang terdapat di Semua House, Jalan Tar Kuala Lumpur. Iera telah membeli kertas gold yang digunakan untuk melapik polisterin bulat untuk hantaran. Haraga sehelai RM3.00 (tak tau harga mahal ke tak. Masa tu Iera beli sebab berkenan dengan texture dia dan dalam kepala masa tu berkira-kira yang tema kahwin ada sedikit warna gold. Jadi, tanpa berfikir panjang Iera terus beli kertas gold tu sebanyak 9 keping untuk 9 bekas polisterin). Untuk kertas gold ni Iera telah membeli sebanyak 9 keping dengan total RM27.00.

3) Kraf Perkahwinan Cinta

Iera tau....sebenarnya tak ramai yang tau kedai ni kat mana. Iera jumpa kedai ni pun kebetulan sebab masa tu tengah mencari kedai-kedai printing/perkahwinan area Kelana Jaya. Masa tu tengah set dalam minda nak cari jugak kedai yang ada menjual Kad Kahwin. Kebetulan masa sangat suntuk masa tu.....nak tunggu keluarga lelaki tetap tarikh masa tu sangat lambat. So, Iera sanggup berjalan kaki ke plaza glomac dari rumah sewa, Kelana Putri semata-mata nak survey kedai kad kahwin.

Tengah jalan-jalan tu akhirnya jumpa satu kedai barangan perkahwinan berdekatang dengan kedai-kedai makan. Last-last decide nak masuk kedai tu. So, tinjau-tinjau barangan yang ada di dalam kedai tersebut. Akhirnya terberkenan dengan design hantaran yang menggunakan kain lace. Nak tau macam mana kain lace tu boleh rujuk pada gambar di bawah.

Hantaran menggunakan kain lace.
Masa tu angan-angan nak buat hantaran menggunakan bunga keliling polisterin tu sebab kebetulan tertengok di kedai sayang you. Tapi bila difikir-fikir balik...kalau Iera betul-betul menggunakan bunga di sekeliling polisterin tu....kita terpaksa menggunakan bunga yang sangat banyak. Paling kurang kita perlu gunakan dua barisan untuk bunga sahaja. Akhirnya, bila dah terberkenan dengan contoh hantaran di kedai tersebut, Iera terus tukar plan sikit. Takdelah kita perlu guna bunga yang terlampau banyak. Sebenarnya, kalau diikutkan, guna kaedah menggunakan lace ni pun memang Iera pakai bunga yang banyak (dah namanya nak buat bunga keliling jugak kan). Cuma, sekurang-kurangnya Iera dapat jimat penggunaan bunga sebanyak 50% di situ.

Okey, sebenarnya Iera sangat puas hati pergi kedai nie. Walaupun kedai ni tak banyak pilihan mana berbanding di Jalan TAR...tapi taukey kedai tu sangat ramah. Dia siap tunjukkan macam mana nak buat hantaran tu dan siap tolong matchingkan warna bunga, kain lace, dan reben yang sesuai. Customer service dia memang tip top lah. Sangat puas hati dengan layanan yang diberikan. Sanggup Iera datang hari lain dengan membawa bunga yang dibeli di kaison semata-mata nak dapatkan pandangan dia untuk matchingkan dengan bunga lain. Bukan setakat bunga jer, Iera siap bawak bunga tangan yang Iera buat sebab nak dapatkan pemilihan reben yang sesuai dengan pearl handbouquet <---klik berkenaan="" buat..="" entri="" font="" handbouquet="" iera="" melihat="" nbsp="" perl="" pernah="" unuk="" yang="">

So, antara barangan yang Iera beli di kedai ni ialah kain lace 9 meter, reben, dah bunga. Sesiapa yang rasa nak dapatkan pandangan nak membuat hantaran atau apa-apa sahaja peersiapan perkahwinan bolehlah datang ke kedai ni. Tak rugi dan sangat berpuas hati. Bagi yang duduk berhampiran dengan Kelana Jaya, bolehlah singgah kedai ni. Alamatnya J-01-1, Jalan SS6/18, Dataran Glomac, Kelana Jaya, 47301 Selangor.

Ok lah...setakat ni dulu Iera cerita berkenaan lokasi pencarian barangan persiapan hantaran perkahwinan. Memandangkan entri kali ni pon dah terlampau panjang...kita cerita di entri berikutnya. Mungkin entri berikutnya Iera akan ceritakan lokasi kedai barangan perkahwinan sekitar Terengganu. Till then.... 

Bye-bye


Nukilan dari,




2 comments:

Unknown said...

Assalam sis...
cantik la design hantaran..ada lg x? or nk prelove @ sewa??

Anjung Serai said...

Salam.. maaf tumpang iklan skit..

Anda mencari katering perkahwinan dengan harga yang berpatutan dan makanan yang sedap?
kami jamin makanan kami sangat memuaskan..

PAKEJ PREMIUM ANJUNG SERAI RM 19.80 - 1000Pax

MENU UTAMA:-
Nasi beriani (BERAS PUSA)
Daging Dendeng
Ayam Masak Merah
Sambal Sotong Kering
Masak Lemak Nanas Ikan Masin
Dalca Sayur
Ulaman + Sambal Belacan
Ikan Masin Goreng
Acar Buah
Buah Tembikai Merah & Oren Sunkist
Kordial Oren Sunquick
Air Minuman

TIT BITS CORNER - 400pax
Teh Tarik
Cendol
Bubur
Kuih Manis
Kuih Pedas

HIDANGAN MAKAN BERADAP
Siakap Sweet Sour
Ayam Golek Madu
Butter Prawn
Puding
Jus Buah

PELENGKAP MAJLIS
1 Set Meja Beradap Beserta Dekorasi & Kerusi Pengantin
Kerusi Banquet & Sarung + Riben
4 Set Dome VIP
30 Unit Meja Bulat Beserta Alas Labuh & Table Runner
300 Set Kerusi Plastik Beserta Sarung + Riben
2 Set Buffet Station Beserta Peralatan Golden Bell
Centre Peace Setiap Meja Tetamu
Set Meja Hadiah
Set Meja Door Gift
Set Meja Tit Bits
Set Meja Kek
Set Meja BBQ Kambing Panggang
Pelayan 13 Orang


PA System & Deejay
Kompang (Live)

Kek Fondant / Fresh Cream - 3 Tingkat

KELENGKAPAN PELAMIN
Pelamin Dewan Beserta Deko
Walk Way
Pintu Gerbang
Karpet Merah
Bantal Nikah
Persalainan Sanding L&P - 1 Pasang
Mekap Sanding & Nikah
Hand Bouquet (Fresh)

PHOTOGRAPHY (Nikah & Sanding)
1 Sesi Outdoor
1x Crystal Album 8" x 24"
1x Photo Frame 16" x 24"
1x Photo Frame 8" x 12"
Softcopy Thumbdrive

BBQ CORNER
1 Ekor Kambing Panggang Beserta Kondiment

Untuk Keterangan Lanjut Sila Hubungi
017 - 201 0397 - Nani