Sunday, December 14, 2014

I'm Mom To Be


Assalamualaikum W.B.T



Dengan lafaz bismillah, Iera nak bagitau yang sebenarnya Iera akan bergelar ibu tak lama lagi. Alhadulillah, syukur sangat-sangat padamu Ya Allah. Dan sekarang, Iera sebenarnya dah masuk trimester kedua. Yup...dah masuk 6 bulan sekarang ni. (Baru sekarang nak umum kan...hehehe).

So, meh sini Iera ceritakan sedikit sebanyak pengalaman Iera sepanjang bergelar ibu hamil ni. 

1) Badan terasa panas pada waktu malam.

Keadaan berlaku sewaktu baru balik beraya di kampung belah ayah. Malam tu masa perjalanan balik ke rumah mak mertua, badan terasa penat jer, Jadi, sepanjang perjalanan balik di dalam kereta tu Iera habiskan masa dengan tidur, Mata terasa penat....langsung tak boleh nak bukak dah. Sampai-sampai jer kat rumah mak mertua lepas dah bersalam-salam dan berbual-bual sekejap terus masuk bilik. Badan dah terasa panas (panas dalam kot). So, tak lama lepas tu terus tidur walaupun dalam kereta sepanjang lebih kurang sejam lebih Iera dah tidur. Keosokannya, badan masih terasa penat tapi panas macam dah kurang. Tapi, malam nya pulak terasa panas balik. So, pejam celik pejam celik dalam seminggu dua jugak terasa simpton yang sama.

2) Cepat penat 

Macam yang Iera cerita di atas, memang masa kandungan nak masuk sebulan tu dah mula rasa badan cepat penat. Yup, sampaikan masa beraya di rumah mertua tu Iera selamba badak je tidur bangun lambat. Tapi...tu bukan kehendak Iera. Kalau boleh memanglah nak tunjukkan ciri-ciri menantu yang baik, tapi apakan daya, badan terasa lemah semacam. Sampaikan hari tu mak mentua  tegur yang Iera bangun lambat dan macam kurang menolong di dapur. Masa tu agak sentap jugak lah..... Almaklumlah, masa tu pun Iera baru je lagi kahwin, baru nak masuk tiga bulan. Awal-awal dah kena tegur oleh mak mentua, sedangkan badan terasa lemah macam nak demam tak nak demam jer..... Rupa-rupanya tu tanda-tanda Iera berbadan dua.

3) Kuat tidur

Yup...yang ni memang tak boleh dinafikan lagi. Dari awal-awal mengandung sampailah sekarang ni, Iera memang kuat tidur. Nak-nak waktu siang. Memandangkan suami Iera pulak banyak kerja shift malam, mata ni pun macam dah terikut sama dengan waktu tidur cik abang. Dia tidur kita tidur....hehehe. Sebenarnya ia bermula sejak bulan puasa lagi. Ada satu malam tu tengah-tengah tidur Iera terjaga tengah malam, terus tak boleh tidur, Jadi Iera habiskan masa dengan mengemas rumah sampaikan semua perabut Iera alihkan sorang-sorang. Sampaikan siap masak untuk sahur lagi. Dah sahur dan sembahyang subuh barulah Iera dapat tidur. Dan...tulah rutin sepanjang bulan puasa. Malam berjaga siangnya tidur (dan sebenarnya sampai sekarang pun macam ni).

Iera cuba jugak nak kurangkan tidur pada waktu siang ni...tapi tak boleh. Sehari dua je bertahan. Keesokannya bila dah tak tidur siang kepala terasa berdenyut-denyut. Sakit sangat..... Jadi, nak tak nak layankan je badan ni. Kalau mengantuk jugak baik tidur. Kalau tak confirm kepala akan sakit macam nak pecah. Cuma sekarang ni bila dah masuk 6 bula ni barulah mata ni dah ok sikit....kalau dah tak tidursiangnya sakit kepala tak seteruk awal-awal dahulu. Sesekali je rasa sakit kepala tu menyerang kesan mengantuk yang amat sangat. So, moral of the story, kalau pada waktu siang tu mata terasa mengantuk sangat dan badan terasa letih, jangan mengada-ngada nak tahan mata tu.....confirm sakit kepala. Kalau dah penat sangat tidur je lah ubat dia.

4) Tak lalu makan

Masa awal-awal Iera mengandung memang mulut ni tak berapa nak lalu makan. Kalau makan pun sikit sangat jer. Pastu terus mulut ni menolak makanan tu. Kalau dipaksa mau dimuntakan balik makanan tu. Cuma Iera masih bernasib baik kerana ada segelintir ibu hamil yang langsung tak boleh nak makan. Makan sikit terus muntah sampaikan terpaksa dimasukkan ke wad kesan dehydrated. Iera bernasib baik sebab takde lah sampai teruk 'bebenor'. Cuma masa masa check-up bulan ke tiga adalah jugak turun berat badan sebanyak 1/2kg tapi lepas tu naik balik.

5) Muntah-muntah / morning sickness

Sememangnya bagi ibu-ibu yang mengandung memang tak dapat lari dari muntah-muntah atau dikenali sebagai morning sickness di awal kehamilan. Iera pun tak dapat lari daripada morning sickness tu. Cumanya Iera rasa macam morning sickness yang Iera alami tu takdelah teruk mana. Sesekali jer pada waktu pagi Iera akan muntah-muntah. Biasanya masa gosok gigi. Bangun pagi-pagi tu kalau tak makan lagi dan terus gosok gigi, Iera akan muntah sedikit. Biasanya jarang-jarang jer. Tapi muntah-muntah ni bukannya waktu pagi jer berlaku. Kadang-kadang waktu tengah malam pun boleh jugak terjadi. Ada lah 2,3,4,5 kali jugak muntah-muntah pada waktu malam. Habis semua makanan yang dimakan keluar balik. Cuma Iera rasa muntah-muntah yang Iera alami masih dikira sebagai biasa-biasa je pasal takde lah hari-hari Iera akan muntah. Dicampur pula yang Iera nie ada gastrik, kadang-kadang disebabkan masalah gastrik tu lah yang menyebabkan Iera muntah-muntah kot.

6) Mabuk kereta

Masa awal-awal kehamilan dulu, Iera ada mabuk kereta. Tiap kali jalan jauh mesti akan muntah. Kadang-kadang kalau naik kereta jarak yang dekat pun muntah jugak. Sampailah last sekali yang Iera perasan masa kandungan 4 bulan lebih, mak saudara Iera kritikal dan terpaksa dimasukkan ke wad di hospital besar Kuala Terengganu. Masa nak ambil mak Iera yang menjaga mak suadara Iera masa tu, Iera muntah-muntah jugak. Nasib baik dah sediakan plastik siap-siap dalam kereta. Baru-baru ni Iera ada pergi ke KL....konon-kononnya gigih nak mencari barangan bayi sempena Pureen Warehause Sale tu, nasib baik masa tu dah tak de mabuk kereta ni. Masa tu dah prepare siap-siap bawakan snek dan asam Kalau rasa nak muntah terus makan snek tu. Dan rupa-rupanya baru Iera sedar yang Iera kene makan something untuk mengelakkan mabuk kereta tu.





Rasa-rasanya tu je kot tanda-tanda yang Iera alami sepanjang hamil ni. Sekarang ni bila dah masuk 6 bulan ni alahan di atas dah berkurang. Ada tu yang dah takde langsung. Apa-apapun ni merupakan pengalaman yang tak dapat dilupakan. Pengalaman bergelar seorang ibu memang pengalaman yang takkan dilupakan.



Nukilan dari,

1 comment:

sherlina halim said...

Pengen yang lebih seru ...
Ayo kunjungi www.asianbet77.com
Buktikan sendiri ..

Real Play = Real Money

- Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
- Bonus Mixparlay .
- Bonus Tangkasnet setiap hari .
- New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
- Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
- Cash Back up to 10 % .
- Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
- YM : op1_asianbet77@yahoo.com
- EMAIL : asianbet77@yahoo.com
- WHATSAPP : +63 905 213 7234
- WECHAT : asianbet_77
- SMS CENTER : +63 905 209 8162
- PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

Salam Admin ,
http://asianbet77.com/