Saturday, January 16, 2010

KATA-KATA HIKMAH

Hari nie Iera nak kongsi dgn korang semua pasal kata-kata hikmah yang juga dipanggil sebagai mutiara kata. Dulu Iera suka sangat kumpul kata-kata hikmah nie. Siap salin dlm buku khas lagi. Kawan2 Iera siap pinjam buku tu dengan Iera lagi. Tp, malangnya buku tu dah hilang.

Minat Iera nak kumpul kata-kata hikmah nie timbul masa Iera baca sebuah novel yang ada banyak kata-kata hikmah. Novel tu bertajuk Bila Sena Kembali Berbunga. Best cerita tu...byk gak pengajaran yg dpt diambil.  Spe yg dh bce??? Sila angkat tangan...(hihi, promote novel plk). Yang penting, kata-kata hikmah tu mungkin dpt memotivasikan diri....


Kata hikmat sahabat .
  • Sebaik-baik sahabat ialah yang elok dalam perangai dan budi pekerti.
  • Jangan basuh mangkuk persahabatan dengan cuka.
  • Apabila temanmu berubah dan bertukar keadaannya, jangan engkau tinggalkan dia, kerana sekali ia membengkok dan sekali ia melurus.
  • Sendirian lebih baik daripada mengambil teman duduk dengan orang jahat, dan teman duduk dengan orang baik adalah lebih baik daripada sendirian.
  • Apabila engakau ingin mengambil seseorang menjadai teman, maka buatlah dia supaya marah kemudian suruh orang bertanya kepadanya tentang dirimu dan rahsiamu. Sekiranya ia mengatakan yang baik dan menyembunyikan rahsiamu, maka ambillah dia menjadai sahabat.
  • Tiadalah yang menyentuhkan engkau ke dalam bencana selain kerana berteman dengan orang yang engkau tidak malu kepadanya.
  • Kalau engkau ramai sahabat bersyukurlah!Lantaran ramai orang yang menghargai dan memperhatikan engkau, tandanya harga dirimu mahal dan timbangannya berat.
  • Persahabatan adalah perisai bagi segala bencana dan segala peristiwa yang terjadi pada setiap zaman.
  • Manusia yang paliang lemah ialah orang yang tidak sanggup mencari teman dan paling lemah daripada itu ialah orang yang mensia-siakan teman yang diperolehinnya.
  • Barang siapa mengkehendaki daripada sahabatnya apa yang tidak dikehendakinya, maka seseungguhnya ia telah berbuat zalim kepadanya. Barang siapa mengkehendaki daripada sahabatnya seperti apa yang dikehendakinya, seseungguhnya ia telah mendatangkan kepayahan kepadanya. Barang siapa tidak mengkehendaki apa-apa daripada sahabatnya, seseungguhnya ia berbuat keutamaan kepadanya.
  • Sahabat sejati adalah orang-orang yang dapat berkata-kata benar denganmu, dan bukan orang-orang yang dapat membenarkan kata-katanmu.
  • Teman-teman kita kasihi daripada keluarga dan anak-anak kita, kerana keluarga mengingatkan kita kepada dunia dan teman-teman mengingatkan kita pada akhirat.
  • Uji sahabatmu dengan kepapaan atau kesusahan kamu.
  • Kekayaan menarik sahabat-sahbatmu, kemiskinan menjadi penolaknya.
  • Sahabatmu pada hari ini boleh menjadi seteru pada hari esok.
  • Sahabat yang sebal lebih merbahaya daripada seteru yang berakal.
  • Sahabat yang celaka itu sentaiasa melalaikan kita, tetapi seteru yang celaka sentiasa mengingatkan kita.
  • Anjing yang garang itu lebih baik daripada sahabat yang khianat.
  •  Bersahabat dengan orang jahat itu ibarat berperahu di lautan. Sunguhpun kita selamat daripada tenggelam tetapi kita tidak terlepas daripada rasa takut.
  • Sahabat sering menjadi musuh.Oleh itu berhati-hatilah memilih sahabat.
  • Bermusuh dengan orang yang berakal lebih ringan daripada bersahabat dengan orang bodoh.
  • Apabila datang kesusahan dan kepayahan,di situlah nyata kawan dan lawan.
  • Bersahabatlah dengan hatimu terlebih dahulu daripada bersahabat dengan orang lain.
  • Pengubat jerih manusia adalah dua keutamaan, pertama iman kepada Allah,kedua percaya kepada sahabat.
  • Supaya engkau beroleh sahabat , hendaklah diri engkau sendiri sanggup menyempurnakan menjadi sahabat orang.
  • Sahabatmu suka kepadamu, tetapi tidaklah tiap-tiap orang yang suka kepadamu itu sahabatmu.
  • Bila orang merasa dirinya besar, dia lupa akan salahnya, hanya sahabat yang setia sanggup membuka matanya.
  • Musuhmu adalah sahabatmu yang akrab.
  • Jangan ditanya siapa orang itu,tetapi tanyalah siapa temannya. Kerana teman saling mencontohi.
  • Apabila orang soleh memandang akan orang fasik maka ia mendoakan "Wahai tuhanku, kurniailah kepadanya petunjuk,terimalah taubatnya dan ampunilah kesalahannya. 


Hm...byk lagi kata-kati hikmah yg Iera ade. Tp...byk sgt. Insyaallah Iera akn masukkan dlm en3 yang akn dtg.




5 comments:

NUNU EERA said...

sahabat yg btul2 memahami erti psahabatan mmg susah dcari kan..

iera said...

Btol tu. Nk jpe kwn yg btl2 memahami erti p'sahabatan, ssh dan senang b'sama mmg ssh. Tp bila dh jpe hargailah persahabatan tu... Jgn smpi menyesal di kemudian hari

cikTi said...

trima kasih publish entry nih,.,

mmbuat sy lbig bhati2 nk bsahabat,.,

Aku said...

wau. . best2 la ayat neyh. . hehe. .

mohamadSaleh said...

perkongisan yg baik... cuma warna kurang sesuai, tenggelam dengan warna back ground. Allah suka keindahan kerana keindahan itu pakaian yang sempurna.