Sunday, August 22, 2010

Nasib Seorang Perantau di Bulan Puasa

Sebagai seorang perantau yang jauh merantau di negeri orang bagi tujuan menuntut ilmu, banyak cabaran yang perlu ditempuhi. Kadang-kadang terasa sayu pulak hati bila terpaksa berjauhan dengan keluarga. Maklumlah, bulan-bulan puasa macam nie lah lebih bermakna kalau dapat berbuka bersama-sama dengan keluarga. Bulan mulia macam nie lah terasa lebih bahagia kalau dapat berbuka dengan air tangan mama yang tercinta. Macam nie lah nasib sebagai seorang perantau di bulan puasa macam nie:
  • Masa nak beli makanan mesti asyik duk terfikir nakbeli makanan apa. Pusing la sekali dua kat kawasan lauk-lauk kat cafe tu. Last-last, ambik je lah lauk yang sama. Kalau tak sup ayam, tomyam, tak pun ambik la paprik. Dah bosan sangat kengkadang beli lah nasik ayam Husein. Lauk tu je lah yang selalu diambil. Nak ambik lauk lain, tak kena dengan selera pulak. Maklumlah, orang indon yang masak. Tak memenuhi selera orang Timur cam Iera nie. Kalau kat rumah, cakap je nak makan apa...mest ma akan buat.
  • sepanjang bulan ramadhan nie, ada lah dalam dua kali gak Iera pergi bazar ramadhan.Tu pun sebab naik kereta Kak Qila. Dapat pergi bazar ramadhan best sikit, sekurang-kurangnya, kene lah sikit dengen selera makan Iera nie. Kengkadang, time teringin makan makanan tertentu, belah jugaklah cari kat bazar ramdhan tu. Masa bulan puasa nie lah tekak nie mengada-ngada sikit. Makan tu tak sedap... nie tak kena. Hari tu teringin nak makan bubur lambuk. Orang kata, bubur lambuk Kampung Baru sedap. Sekali bila dah beli....langsung tak sedap. Nie tak boleh jadi nie. Dah lah bubur lambuk nie makanan wajib dalam bulan puasa nie. 1 kali dapat makan pun takpe lah. Tapi...tak sedap pulak. Nant balik rumah nak suruh ma iera wat bubur lambuk. Boleh makan puasa-puas. Kena pulak dengan tekak.....
  • Dah nasib badan bila jauh di perantauan nie kalau tak berbuka dengan Ain, kenalah iera berbuka sorang-sorang. Nak-nak kalau dia dah janji dengan orang lain nak berbuka bersama.....terpaksalah iera berbuka sorang-sorang. Sementara menunggu azan maghrib duk mengadap laptop MyEm0.Com. Tu je lah kejenye. Kalau kat rumah mesti awal-awal dah menunggu kat meja makan. Maklumlah, makan mestilah yang best-best. Minggu nie pulak Ain balik rumah dia....... Meroyan sekejap berbuka sorang diri. Terkeli-kelip duk mengadap dinding. Dah abis makan, terus ke bilik air basuh tangan dan ambik air sembahyang. Kalau kat rumah, dah abis makan nasik sempat lagi habiskan kuih-kuih yang ada. Tak abis waktu berbuka tu, malam-malam sikit dalam kul sepuluh sempat lagi pelicin makanan yang ada.
  • Waktu sahur pulak terpaksa bangun makan seorang diri. Kalau kat rumah, mestilah ma yang kejutkan. Ni, kene ada inisiatif sendiri nak bangun sahur. MyEm0.ComNasi baik ada cik abang yang jadi jam loceng. Tu pun kalau dia ada kredit la... Kalau tak, kene bangun sendiri lah jawabnye. Dah bangun, cuci muka dan berkumur cikit.... makan la apa yang ada. Makan roti dengan air masak pun dah cukup bagus. Kalau kat rumah, mesti bersahu dengan lauk yang best-best...... Nak buat macam mana, dah nasib badan.


Tapi, nak buat macam mana, Iera terpaksa jugak menjalana kehidupan seperti biasa. Terpaksa terima kenyataan  dan menghadapi keadaan diri sebagai seorang perantau nie.<~~~~~Cis ayat.....macam lah besar sangat dugaan tu....Kadang-kadang, tak semua yang kita mahukan kita akan dapat. Yang penting, tak sampai dua minggu lagi nak balik rumah. Tapi...sebelum tu ada cabaran yang bakal menanti iaitu......MidTerm Exam. 4 paper pulak tu. Lagi satu paper mungkin lepas raya nanti. 
Selasa (24/8/2010)--------> Pengantar Kewangan Korporat
Rabu (25/8/2010)---------> Pengurusan Operasi
Ahad (29/8/20101)------------> Makroekonomi
Jumaat (3/9/2010)---------> Pengurusan Antarabangsa & Perbandingan

Malam tu dah boleh balik... yey-yey. Suka-suka
MyEm0.Com

4 comments:

sal said...

salam. moga dipermudahkan segala urusan kita dalam bulan ramadan ini.Amin

Wanzie said...

Ya memang nasib perantau sangat sedih bila tiba puasa.... apabila tiba waktu berbuka dan sahur.... tiap kali makan mesti teringat pada famili.... dah 19 tahun diperantau..... selamat hari raya..

Wanie-san said...

hehehe sabar2 iera...
wani duk umah sewa xrasa sangat sebab setiap hari masak..menu laen2..hehe

iera said...

Sal:
Harap2 cam tu la. Amin...

Wanzie:
Btol tu....sedih kan. Air tangan mak ttp yg t'baek. Nak2 bulan mulia cam nie kan.
Erm...slmt hr raya jgk.

Wanie-san:
x Sbar menunggu nk balik rmh nie wanie. 2 la pasal, klu leh masak kan best....